Sezon na rower dla sporej części użytkowników dobiega końca. Coraz niższe temperatury, szaruga za oknem i coraz krótsze dni zniechęcają do odpoczynku na rowerze. Nie bez znaczenia jest też to, że na dobre zaczął się już rok szkolny dla uczniów i studentów. Jeśli więc chcemy zadbać o zimowy odpoczynek naszego roweru, warto zastosować się do poniższego poradnika.
1. Dokładnie myjemy rower.
Najlepiej spryskać ciepłą wodą, dobrze namoczy błoto. Po tym zmywamy je dużą ilością wody. Można je usunąć również delikatnie dobrze namoczoną szmatką. Należy uważać, by nie porysować lakieru ścieraniem nie namiękniętego błota.
Ślady po smarach możemy usunąć szmatką z benzyną ekstrakcyjną lub płynem do naczyń.
Podczas mycia dokładnie ocenić można stan roweru. Skorzystajmy z tej okazji i przyjrzyjmy się ewentualnym usterkom. Zwróćmy szczególną uwagę na pęknięcia i rysy na ramie i pęknięciach podzespołów!
2. Sprawdzamy stan kół.
Sprawdzamy stan opon, nie mogą być pokruszone, rozerwane czy przetarte aż do kordu. Dętki pompujemy co najmniej do 3 bar, ponieważ opony "na flaku" szybciej się zużywają. Popatrzmy jeszcze na to, czy koła są proste, czy nie mają żadnego bicia bocznego czy wzdłużnego. Jeśli tak, musimy nacentrować koła lub oddać je do serwisu. Zwykle centrowanie koła nie kosztuje więcej niż 15 zł.
3. Łańcuch.
Trzeba go dokładnie wyczyścić i nasmarować - opisałem to tutaj:
Należy sprawdzić również wyciągnięcie łańcucha. Oto, co na ten temat mówi Wikipedia:
Umownie, dopuszczalne wydłużenie łańcucha wynosi 1%. Najprostszym sposobem jego pomiaru jest zmierzenie długości 10 kolejnych ogniw, która w nowym łańcuchu wynosi dokładnie 5 cali, czyli 127 mm. Gdy wartość ta zaczyna przekraczać 128 mm należy łańcuch zmienić. Tempo zużywania łańcucha zależy od warunków i stylu jazdy, sposobu konserwacji i stosowanych przełożeń. W rowerze górskim łańcuch może osiągnąć wydłużenie 1% już po 1000 km, podczas gdy w rowerze szosowym
dopiero po 10 tysiącach km.
4. Smarowanie łożysk.
Co pewien czas, zależny od intensywności użytkowania i warunków jazdy i przechowywania, należy wyczyścić i nasmarować wszystkie elementy ruchome. Czyszczenie piast, suportu (definicja suportu) czy sterów (definicja sterów) to czynności dość skomplikowane. Warto skorzystać z następujących poradników:
To już koniec. Warto zadbać o dobre warunki przechowywania naszego sprzętu. Rower lubi suche miejsca i przechowywanie na specjalnym wieszaku. Jeśli go nie mamy, co pewien czas pokręćmy trochę kołami, aby ulżyć oponom. Własne 2 kółka warto zabezpieczyć również specjalnym pokrowcem lub prowizoryczną folią - ochroni go to od kurzu.
Pozdrawiam.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz